دربارهی «جماعت» محصول سینمای مستقل و زیرزمینی | واقعیت، روی پرده؛ روایت نسلی که اجازه نمیگیرد

رویداد۲۴| مصطفی رحیمی: فیلم تمام شده. تیتراژ و موسیقی رقص پایانی ادامه دارد. تماشاگران آرامآرام از سالن کوچک نمایش خارج میشوند. چشم میچرخانم. بازیگران جوان فیلم مشغول گفتوگو با دوستانشان و تماشاگراناند. همراه با موسیقی پایانی، انگار هنوز فیلم تمام نشده. گویی جهان فیلم به زندگی واقعی پیوند خورده است.
ادامه حیات یک جهان واقعی
حس و حال فیلم در واقعیت ادامه پیدا میکند؛ پوشش آدمها، نوع رفتارشان، حرفها و خوشوبشها همان است که روی پرده دیدیم. همانطور که از یک اثر واقعگرا انتظار میرود: اینکه واقعی باشد. همین ویژگیها چنین آثاری را از تولیدات سینمای جریان اصلی متمایز میکند؛ فیلمهایی که سازندگانشان مانند قهرمان داستان که از برادر بزرگش اجازه نمیگیرد و به شیوه خودش عمل میکند، برای ساختن، اندیشیدن و بودن از هیچکس اجازه نمیخواهند.
نسلی که به قواعد تن نمیدهد
آنها طبق قواعد خودشان فیلم میسازند، در سالنهایی هرچند کوچک نمایش میدهند و دیده میشوند. «جماعت»، اولین ساخته بلند سهند کبیری که سال گذشته در جشنواره مهم روتردام نمایش داده شد و خارج از قواعد سانسور ساخته شده، داستان نسلی است که از باید و نبایدها، اجبارها و شبیهبهخود زندگی نکردن خسته است. نسلی که آقابالاسر داشتن و جنگیدن بیحاصل برای ابتداییترین حقوق انسانی را تاب نمیآورد.
روایت ایستادن و طلب کردن حق
این نسل گاهی تنها راه را در رفتن و سپردن ارث پدری به برادر بزرگ میبیند، و گاهی میایستد و حقش را به هر قیمتی طلب میکند. فیلم، حکایت جماعتی است که هم برای رفیقی از دست رفته به سوگ نشسته است و هم برای رفیقی در حال رفتن (در واقع از دست رفتن)؛ و تنها خواستهاش سوگواری و خداحافظی است، آنطور که دلش میخواهد و میپسندد. برای این، باید به «جماعت» بایستاد و حقش را از برادر بزرگ بگیرد.
فیلمسازی که جسارت دارد
فیلم نشان از سازندهای جسور و مستعد دارد. فیلمسازی که دوربین، میزانسن، تصویر، ریتم و دیالوگ را میشناسد. با وجود کاستیهایی که میتوانست با انسجام داستانی بیشتر و پایانی ظریفتر برطرف شود، لحظات قابلتقدیر کم ندارد. صحنه تمیز کردن کارگاه یا حضور و رقص "تندر" کنار رفیقش در مهمانی، از جمله لحظات بهیادماندنیاند.
سینمای زیرزمینی که آماده دیدهشدن است
"جماعت" ساختهی نسلیست جدی. چه جدی گرفته بشود چه نه. محصول سینمای مستقل و زیرزمینی ما که از آنچه فکر میکنیم به سطح زمین نزدیکتر است. سینمایی که حالا با توجه به تولیداتش، کیفیتش و نگاهی که جهان در صحنههای بینالمللی به آن دارد استحقاق بالاتری دارد برای اینکه سینمای جریان اصلی بخوانیمش.



بهتره به جای سینمای زیر زمینی زین پس بگویید سینمای غیر قانونی ودرنتیجه از چیز غیر قانونی هم حمایت نکنید.
